Cześć, dzisiaj zajmiemy się omówieniem zmiennych, które będą towarzyszyć nam w każdym projekcie.
Na wstępie przypomnę, że komentarz rozpoczynamy od „//”, kod właśnie po tych znakach nie jest brany pod uwagę.
Schemat definiowania zmiennej:
[ typ ] [ nazwa zmiennej ] = [ wartość ]
TYPY DANYCH
Poniżej wykorzystam zmienne statyczne, które zawierają maksymalne wartości poszczególnych typów.
Na temat definiowania zmiennych statycznych oraz definicja STATIC będzie omówiona w kolejnych częściach.
Zgodnie z powyższym, MIN_VALUE to zmienna statyczna, która reprezentuje konkretną wartość, a dlatego ze jest statyczna można po kropce użyć jej na klasie reprezentującej typ prosty, gdyż każdy typ prosty w Javie ma swój odpowiednik (opakowanie) w klasie.
Cały kod z dzisiejszego wpisu będzie zawierał się w klasie Main w metodzie main, czyli pierwszej metodzie statycznej, która uruchamia cały projekt. Ten temat również poruszę w kolejnych częściach.
1 2 3 4 5 6 7 |
public class Main { public static void main(String[] args) { //tu będzie nasz kod } } |
Typ prosty byte ma Byte, int ma Integer, char ma Charakter, boolean ma Boolean itp.
byte – 1 bajt – zakres od -128 do 127
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
// byte byte zmByte = Byte.MIN_VALUE; byte zmByte2 = Byte.MAX_VALUE; System.out.println("byte: " + zmByte + " " + zmByte2); |
Po uruchomieniu programu pokazuje nam się zakres – od najmniejszej do najwiekszej liczby zmiennej:
1 2 3 4 |
byte: -128 127 Process finished with exit code 0 |
short – 2 bajty – zakres od -32 768 do 32 767
1 2 3 4 5 |
// short short zmShort = Short.MIN_VALUE; short zmShort2 = Short.MAX_VALUE; System.out.println("short: " + zmShort + " " + zmShort2); |
Konsola:
1 2 3 4 |
short: -32768 32767 Process finished with exit code 0 |
int – 4 bajty – zakres od -2 147 483 648 do 2 147 483 647
1 2 3 4 5 |
// int int zmInt = Integer.MIN_VALUE; int zmInt2 = Integer.MAX_VALUE; System.out.println("int: " + zmInt + " " + zmInt2); |
Konsola:
1 2 3 4 |
int: -2147483648 2147483647 Process finished with exit code 0 |
Własnie int jest najbardziej powszechnym typem. Jego minimalny jak i maksymalny zakres starcza do większości operacji.
long – 8 bajtów – zakres od -2^63 do (2^63)-1
Posiada przyrostek L, lub l. Z uwagi na to, że L jest bardziej czytelne niż l, to zaleca się używanie tej pierwszej formy.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
// long long zmLong = Long.MIN_VALUE; long zmLong2 = Long.MAX_VALUE; System.out.println("long: " + zmLong + " " + zmLong2); // samodzielne przypisanie wartości long long zmLong3 = 12345678910L; // bez litery L kompilator czyta wartość jak int i zgłasza błąd. |
Konsola:
1 2 3 |
long: -9223372036854775808 9223372036854775807 Process finished with exit code 0 |
float – 4 bajty – max ok 6-7 liczb po przecinku (posiadają przyrostek F, lub f)
1 2 |
// float float zmFloat = 26.94598F; |
W przypadku zmiennej „float” musimy pamiętać, by na końcu dopisać literę F, w innym wypadku system myśli, że mówimy o zmiennej double.
1 2 3 4 5 6 |
// float float zmFloat = Float.MIN_VALUE; float zmFloat2 = Float.MAX_VALUE; System.out.println("float: " + zmFloat + " " + zmFloat2); //tu wynik będzie dość niezrozumiały, gdyż wyświetlony w skrócie. |
Konsola:
1 2 3 4 |
float: 1.4E-45 3.4028235E38 Process finished with exit code 0 |
double – 8 bajtów – max ok 15 cyfr po przecinku (posiadają przyrostek D, lub d)
1 2 3 4 5 |
// double double zmDouble = Double.MIN_VALUE; double zmDouble2 = Double.MAX_VALUE; System.out.println("Double: " + zmDouble + " " + zmDouble2); |
Konsola:
1 2 3 4 |
Double: 4.9E-324 1.7976931348623157E308 Process finished with exit code 0 |
Przy dwóch ostatnich zmiennych należy pamiętać, że wartości zapisujemy po kropce a nie po przecinku.
char – znak, który służy do reprezentacji pojedynczych znaków. Wartości char zapisujemy w apostrofie.
1 2 3 4 |
// char char zmChar = 'A'; System.out.println(zmChar); |
Konsola:
1 2 3 4 |
A Process finished with exit code 0 |
boolean – reprezentuje tylko dwie wartości:
- true,
- false.
Przypadek true:
1 2 3 4 |
// bootlean Boolean zmBootlean = true; System.out.println(zmBootlean); |
Konsola:
1 2 3 4 |
true Process finished with exit code 0 |
Przypadek false:
1 2 3 4 |
// bootlean Boolean zmBootlean = false; System.out.println(zmBootlean); |
1 2 3 4 |
false Process finished with exit code 0 |
Dzisiaj to na tyle, mam nadzieję, że choć trochę wzbogaciłem oraz uzupełniłem Twoją wiedzę o zmiennych w Javie.
Pamiętaj o FB, to tam otrzymasz informację o kolejnym wpisie.
POWODZENIA 😊